Oppervlakte

Oppervlakte: Bediening en bedoeling

Oppervlakte is een toepassing waarbij interactief kan worden geoefend met het bepalen van oppervlakten, door gebruik te maken van roosters, rechthoeken en rechthoekige driehoeken.

Bediening

Je kunt rechthoekige driehoeken of rechthoeken in de figuur tekenen of eromheen.
- klik op "driehoek" of "rechthoek";
- klik in het rooster de hoekpunten van die hulpfiguur aan;
- de oppervlakte van het hulpfiguur staat er telkens bij.
Per opgave kun je punten verdienen.
Is je antwoord niet goed dan mag je het nog eens proberen, maar dat kost wel punten.
Het kost ook punten als je de oppervlakte door de computer laat uitrekenen.

Bedoeling

Oppervlakte is ontworpen voor het oefenen van het gebruik van roosters, rechthoeken en rechthoekige driehoeken bij het bepalen van oppervlakten. Het programma bevat een aantal figuren waarvan je de oppervlakte moet bepalen. Het programma kan helpen bij het bepalen van de oppervlakte. Het gaat er hierbij om dat leerlingen zelf bedenken welke figuur ze willen gebruiken (rechthoek of rechthoekige driehoek), waar in de figuur en waarom. Hierbij stuurt het programma in de mogelijke oplossingsstrategie‘n.

Op het scherm verschijnt telkens een figuur waarvan je de oppervlakte moet bepalen.
Het programma kan je daarbij helpen.

Copyright 2003 WisWeb