Barney

Barney: Bediening en bedoeling

Barney is gebaseerd op het spelletje darts. Sinds Raymond Barneveld wereldkampioen darten werd is deze 'sport' heel populair.
Het spel wordt gespeeld in tweetallen. Beide spelers beginnen met 501 punten. Om de beurt mikken de spelers op het dartsbord. Het gegooide aantal punten wordt van de vorige score afgetrokken. Wie het eerst bij 0 is en eindigt met een double of bulls eye heeft gewonnen.
Er kunnen enkele, dubbele en driedubbele punten gehaald worden. Met het spel worden daarmee de basisvaardigheden aftrekken en vermenigvuldigen speels geoefend.





Bediening


Pijltjes gooien

Barney is een spelletje 'pijltjes gooien', misschien heb je dat ook wel eens gedaan.
'Darten' noemen ze dat in het Engels. Sinds onze eigen Raymond Barneveld wereldkampioen darten werd
is deze sport heel populair. Dit jaar werd hij al snel uitgeschakeld, maar het spelletje blijft leuk.

We hebben hier een computerspelletje van gemaakt. Probeer het maar eens,
maar lees eerst wat je moet doen en wat de spelregels zijn.

Hoe te spelen?

Je speelt in tweetallen.
Vul eerst allebei om de beurt je naam in.

Beide spelers starten met 501 punten. Het gaat erom wie het eerst bij 0 is.
Maar: je laatste worp moet wel een double of een bullseye (doublebull) zijn.

Speler 1 mag beginnen met mikken op het dartboard. De computer meldt wat je hebt gegooid.
Jij moet nu deze punten aftrekken van je huidige score en invullen op de computer.

Let op: als je antwoord fout is gaat je beurt voorbij!
Hierna is speler 2 aan de beurt.

Het spel

uitleg

Als deze muiscursor boven het dartbord verschijnt
kun je een pijltje gooien door met je muis te klikken.
Maar let op, hij komt niet precies aan waar je mikt!

Mogelijke worpen:

  • Bedoeling

    Barney valt binnen het leerstofdomein 'basisvaardigheden'. Met name vermenigvuldigen en aftrekken worden op speelse wijze geoefend. Ook strategiegebruik wordt geoefend.
    Als kinderen het spel spelen zult u diverse strategie‘n tegenkomen: van kinderen die nog op vrij elementair niveau rekenen (bijvoorbeeld 435 - 19 via -10, - 5 en - 4), tot kinderen die een geavanceerdere strategie gebruiken (bv. 435 - 19, via -20 + 1).
    Aanvankelijk beginnen veel kinderen met mikken op de bull, maar al gauw wordt ontdekt, dat triple 20 meer punten oplevert.
    De vermenigvuldiging 3 x 20 passeert zo ongemerkt heel wat keren de revue.

    Met name aan het eind van het spel kunnen zich lastige opgaven voordoen. Je moet immers op een double of een bullseye eindigen.
    Dit vraagt van het kind dat het zich een deling voorstelt.

    Bijvoorbeeld:
    een speler staat op 18. Hij kan dan uitkomen door op double 9 te mikken. Fouten die kinderen hierbij in eerste instantie maken zijn:
    - mikken op 18, dus vergeten dat het een double moet zijn. In dit geval geeft het programma aan 'jammer, je moet met een double eindigen', waarna de beurt voorbij gaat.
    - mikken op double 18; de term 'double' lokt in eerste instantie de vermenigvuldiging uit, terwijl je eigenlijk de deling 18 : 2 moet uitvoeren. Dat veronderstelt begrip van de samenhang tussen vermenigvuldigen en delen bij de kinderen.

    Copyright 2003 WisWeb